Hra Splinter Cell má už dlhú históriu. Príbeh sa začal písať v roku 2002 rukou svetoznámeho autora Toma Clancyho. Hlavný protagonista, Sam Fisher, je prezentovaný ako vysoko trénovaný tajný agent fiktívnej vetvy organizácie NSA s názvom Third Echelon. Hráč preberá úlohu Fishera, ktorý pri sebe na hlave vždy nosí svoje typické " trojité" okuliare, aby mohol ľahko zvládnuť ťažké úlohy, ktoré mu budú pridelené z jeho vedenia, ktorým je vedúci Third Echelonu Irving Lambert. S využitím samopalu SC 20K, niekoľkých prídavných zariadení, pištole s tlmičom, typickým špionážnym oblekom sa už konečne Sam môže pustiť do boja. Takto sa táto veľmi úspešná séria klasickej stealth akcie začala. Avšak, nie vždy to bolo práve ružové. Ako táto séria začala vzrastať a pribúdalo na oceneniach, začala sa uberať do tieňa samozvaného pomstiteľa, ktorému záleží len na nájdení svojej dcéry ( Splinter Cell: Conviction), alebo na splnení svojej úlohy, ako tomu zrejme bude v Blackliste.
Splinter Cell - Vývojári: Ubisoft Montréal ( XBOX, Microsoft Windows, Game Boy, Advance a Macintosh)
Ubisoft Shanghai ( PlayStation 2 a Nintendo Gamecube)
Gameloft ( Mobily a N-Gage)
Vydávatelia: Ubisoft ( XBOX, Microsoft Windows, PlayStation 2, Nintendo Gamecube
a Game Boy Advance)
Gameloft ( Mobily a N-Gage)
Aspyr Media ( Macintosh)
Použitý engine: Unreal Engine 2.0
Dátum vydania: 17. november 2002
Multiplayer: NIE
Tento diel, ktorý bol prelomový medzi stealth hrami sa zameriaval najmä na stealth akcii za pomoci svetla a tmy, ktoré hrali počas celého priebehu hry významnú rolu. potichu ste sa priblížila poza chrbát nepriateľa, a presadili ste si svoj názor na neho. To znamená uspať a odtiahnuť. Ak sa náhodou strhla nejaká prestrelka, aj s tým si Sam Fisher poradil. Tom Clancy v tej dobe asi ešte nevedel, že jeho séria dopadne takto úspešne. Ja sám som osobne dlho tento prvý diel dlho nehral, avšak ako správny fanúšik som si ho naplno vychutnal. Použitý bol tzv. light meter, ktorý signalizoval jednoduchým posúvaním sa zľava doprava, ako silno ste osvetlení. Takto ste potom mohli takticky premýšľať, ako do deja zasiahnete. Každý si mohol vybrať vlastnú cestu. Trojité okuliare Sama Fishera obsahovali ako videnie nočné, tak aj termálne sledovanie teploty pre rýchlejšie spozorovanie či už živých nepriateľov, alebo len horiaceho ohníka niekde v tábore. Účinna hračka, nie? Aby som nezabudol, takisto bola použitá funkcia na sledovanie elektrického prúdu v okolí. To som až tak nevyužíval. Hra bola navrhnutá tak, aby hráči predovšetkým využívali možnosti stealth akcie, nie drtivého zabíjania samopalmi a guľometmi (Rambo). Preto ste aj začínali s limitovaným počtom nábojov len na nevyhnutné život ohrozujúce situácie. V tomto dieli bol Sam vybavený tĺmenou pištoľou Five-Seven, samopalom FN F2000, ktorý obsahoval prídavné zariadenia typu elektrický krúžok, gumový projektil, prísavná kamera atď. Flexibilita pohybov Sama Fishera bola kľúčová pre tiché plíženie sa. Mohli ste xsa predierať rôznymi šachtami, liezť po rúre, sákať na vyvýšené objekty a pod. Špecialitkou bol tzv. split jump. Prišli ste k stenám blízko seba, otočili ste sa na jednu z nich bokom, sllačili tlačidlo pre skok a smrtiaca kombinácia roznožky s možnosťou tasiť bola na svete. Nepriateľov ste mohli knock outovať, zabiť, sparalizovať alebo trebárs použiť ako ľudský štít. To sa hodilo, ak bolo treba odomknúť dvere očným skenerom.
Charaktery:
Sam Fisher - hlavný protagonista, bývalý SEAL
Irving Lambert - veliteľ Third Echelonu a Samov direktor
Vernon Wilkes Jr. - koordinátor vybavenia pre Sama
Anna Grimsdóttir - sprevádza Sama jeho misiami ako hlasový poradca
Kombayn Nikoladze - hlavný záporák
Vyacheslav Grinko - bývalý Spetsnaz, pravá ruka Nikoladzeho
Phillip Masse - bývalý hacker, pobočník Nikoladzeho
Kong Feirong - Čínsky generál, ktorý drží spojenectvo s Nikoladem a jeho otázkou tretej
svetovej vojny
Ocenenia: E3 2002 Game Critics Awards: Best Action/Adventure Game
3rd Annual Game Developers Choice Award: Excellence in Writing
6th Annual Interactive Achievement Awards: Console Game of the Year,
Outstanding Achievement in Game Play Engineering
IGN Best of 2002: Xbox Game of the Year, Xbox Best Graphics
Splinter Cell: Pandora Tomorrow - Vývojári: Ubisoft Shanghai (XBOX, Microsoft Windows, PlayStation 2)
Ubisoft (Game Boy Advance, Nintendo Gamecube)
Gameloft (Mobily)
Vydávatelia: Ubisoft ( XBOX, Microsoft Windows, PlayStation 2,
Game Boy Advance, Nintendo Gamecube)
Gameloft ( Mobily)
Použitý engine: Unreal Engine 2.0 s použitím Renderware Physics
Dátum vydania: 23. marec 2004
Multiplayer: ÁNO
Tento diel disponuje niekoľkými inováciami oproti predošlému. Malé gameplay úpravy ako napr. to, že lekárničky už neboli súčasťou inventára, mohli ste visieť dolu hlavou na rúre a pri tom tasiť, malé grafické vylepšenia a laser na pištoli bol naradený tzv. OCP atď. padly priam vhod. Sam Fisher bol vyslyný na ambasádu novo nezávislého štátu, Východného Timoru, aby získal informácie o militantnej organizácii Darah Dan Doa, vedenú teroristom Suhadim Sadonom, ktorý vytvoril schému s názvom "Pandora Tomorrow" a chce rozptýliť vírus smallpox pomocou bômb ND133 do sveta. Sadono pri tom na ambasáde chytil jedného zo Samových dobrých praiteľov, Douglasa Shetlanda. Prechádza rôznymi oblasťami, od Francúzska, cez Paríž až do USA len preto, aby Sadona chytil a zastavil šírenie nebezpečného vírusu po svete, Prechádza pri tom ťažkými skúškami, ktoré však s hrdosťou prekoná a nakoniec ho aj zastaví. Tento diel bol môj vôbec prvý, ktorý som hral. Ďakujem môjmu bratovi, že mi kúpil XBOX a s ním aj Splinter Cell: Pandora Tomorrow. Zaujímavosťou je, že tento diel aj solu s prvým a tretím bol vypustený na PS3 a vydaný v HD prevedení s názvom Splinter Cell: Trilogy.
Charaktery: Sam Fisher
Irving Lambert
Anna Grimsdóttir
Douglas Shetland, Samov dobrý priateľ
Suhadi Sadono, hlavný záporák
Splinter Cell: Chaos Theory - Vývojári : Ubisoft Montréal ( XBOX, Microsoft Windows, PlayStation 2
Nintendo Gamecube)
Gameloft (Mobily a N-Gage, Nintendo DS)
Vydávatelia : Ubisoft ( XBOX, Microsoft Windows, PlayStation 2, Nintendo
3DS, Nintendo Gamecube, Nintendo DS)
Gameloft (Mobily a N-Gage)
Použitý engine: modifikovaný Unreal Engine 2.5
Dátum vydania: 21. marec 2005
Multiplayer: ÁNO
Grafika v Chaos Theory prešla výraznými vylepšeniami. Pridalo sa normálne mapovanie, HDR nasvietenie a parallax mapovanie. Základný gameplay tiež prešiel výraznými zmenami. Taktiež Chaos Theory je ako prvá v sérii Splinter Cell, kde bola použitá ragdoll fyzika. Stealth prešiel vylepšeniami v podobe pridania noža do Samovho inventára, k light baru bol pridaný tzv. aural monitor, ktorý pozoroval Samove množstvo vydaného zvuku pri pohybe. Bolo dôležité pohybovať sa čo najtichšie, aby nepriatelia netušili o vašej prítomnosti. Na to bol ovládač pohybu dosť citlivý. Nešlo už len o jednoznačné tempo kroku. Taktiež sa vylepšilo pozorovanie mŕtvych tiel. Kým v predošlých dieloch AI inteligencia by sama urobila v predošlej oblasti, ktorá bola Samom vyčistená prieskum a spustila alarm pri nájdení tiel na svetle, tak v Chaos Theory ste mohli nechať ležať telo hocikde. Muselo by byť objavené hliadkujúcim vojakom alebo kamerou. Ak by sa spustil alarm, tak by sa nepriatelia ozbrojili vestami, helmami a ťažkým arzenálom. Systém alarmov už neukončoval misiu automaticky keď ste niekoho zaili, alebo spustili alarmy. Tu ste dostali poriadne vynadané od šéfa a menilo sa vaše konečné skóre, poprípade niektoré zadané úlohy v misii boli zrušené. Nôž, ktorý som spomínal, umožňoval využívanie close quarters combat v novom prevedení. Mohli ste ho použiť pri vypočúvaní, prestrihávaní drôtov,, či klasickom bodaní do nepriateľov. Taktiež ste zo závesu na rúre mohli nepriateľa uškrtiť resp, zlomiť mu väz. Vyradené bolo však vystrčenie a tasenie z rohu. Pribudlo zhadzovanie nepriateľov zo zábradlia, hádzanie nimi o seba, hádzanie dolu zo zábradlia, či chuťovečka, rozhodovanie medzi smrťou či uspaním. Hackovanie bolo tiež vylepšené. Najmä pri zámkoch. Chaos Theory taktiež čakal remake na verziu Nintendo 3DS. Nebudem písať o príbehu, pretože by sa mi tu celý článok nezmestil. Celý Plot si môžete vyhľadať na Wikipédii.
Charaktery: Sam Fisher
Irving Lambert
Anna Grimsdóttir
Douglas Shetland, ktorého Sam však zabije pre
spoluprácu s teroristickou organizáciou
Generál Ottomo, hlavný záporák
Splinter Cell: Double Agent - Vývojári : Ubisoft Montréal ( PlayStation 2, Nintendo Gamecube, XBOX,
Nintendo Wii)
Ubisoft Shanghai ( XBOX 360, Microsoft Windows, PlayStation 3)
Vydávateľ: Ubisoft
Použitý engine: Lead Engine ( založený na engine z Chaos Theory)
Dátum vydania: 17. október 2006
Multiplayer: ÁNO
Pretože bola vytvorená aj old gen verzia, hra má rôzne príbehy. Fisher sa musí zmieriť so smrťou svojej dcéry po zrážke s autom, ktorá mu bola oznámená krátko po splnení misie v geotermálnej elektrárni. Sam, s cieľom nájsť vraha svojej dcéry, prijal prísne tajnú úlohu a infiltroval sa so zmeneným účesom medzi teroristov vo väznici. Organizácia sa volala JBA.. Teraz Sam musí rozhodovať, ako úlohy splní. Buď pomôže JBA, alebo NSA. Dôveru oboch organizácií monitorujú dva indikátory, ktoré sa vám občas ukážu po dokončení istých rozhodnutí. Nakoniec je šéf NSA Irving Lambert chytení pri pozorovaní základne JBA a Sam musí rozhodnúť o jeho osude. Morálna diléma, že? Buď ho zastrelíte, alebo zastrelíte jedného z členov JBA.. Od toho sa budú odvíjať nasledujúce udalosti poslednej misie. Na konci, ak ste postupovali ako správnyčlen NSA, dostanete sa do bonusovej misie na lodi, kde máte zabiť Carsona Mossa, veliteľa bezpečnosti v JBA. Každopádne, tento diel bol už posledným hlavným dielom zo série Splinter, kde boli použité klasické špionážne hračičky. Písal som o next gen verzii. ktorú vlastním.
Charaktery : Sam Fisher
Irving Lambert
Emile Dufraisne, hlavný záporák a vodca JBA
Carson Moss, Emilova pravá ruka
Enrica Villablanca, členka JBA a Samova tajná láska
Jamie Washington, technik JBA
John Hodge, agent, ktorý je spolu so Samom na misii v
geotermálnej elektrárni, avšak on to neprežije
Sarah Fisher, Samova dcéra
Ocenenia: IGN's award for Best Xbox Action Game of 2006
IGN's award for "Best Original Score of 2006" for the Xbox 360
TeamXbox's "Best Action Game" and "Game of the Year" for the
Xbox version
GameSpy's "Game of the Year" and "Best Action Game" for the
Xbox version
Official Xbox Magazine's Action-Adventure Game of the Year -
February 2007
Official Xbox Magazine's Co-op Game of the Year - February
2007
Splinter Cell: Conviction - Vývojári: Ubisoft Montréal ( XBOX 360, Microsoft Windows a Macintosh)
Gameloft (iOS)
Vydávatelia: Ubisoft ( XBOX 360, Microsoft Windows, Macintosh)
Gameloft ( iOS)
Použitý engine: LEAD
Dátum vydania: 13. apríl 2010
Multiplayer: ÁNO
Splinter Cell: Conviction prináša do tejto série dlhú radu vylepšení. Začnime teda grafikou. ktorá veľmi pokročila. Ďalej tu máme namiesto aura a lighter metru iba jednouduchú zmenu farby prostredia. T.j. farba sa pri prechode zo svetla do tieňa zmení na čierno - bielu, okrem nepriateľov, ktorí kvôli lepšej viditeľnosti ostanú farební. Sam taktiež zmenil svoj vzhľad, pretože už nepracuje vo Third Echelone, lebo je obvinený zo zabitia Irvinga Lamberta a je hľadaný. Teraz nosí iba obyčajný civilný úbor s Opsatom na ruke, a bez jeho štandardnej výbavy. Tu už klasika vymizla. Sam sa chce dozvedieť viac o smrti svojej dcéry, ktorá pri tom nezomrela. Iba NSA utajovala jej smrť pred Samom, lebo bola v nebezpečí. Third Echelon má aj nového šéfa, ktorý je zároveň aj nový hlavný záporák. Preto ak ho chcete dostať, dostanete sa aj do starých oblastí Samovej práce, t.j. kancelárií Third Echelonu. Nakoniec Sam dostane, čo chce. Vypadli aj štandardné formy vypočúvania, nôž, oblek, skoro všetko. Teraz je vypočúvanie skôr o využití prostredia podľa vlastnej fantázie na získanie chcenej informácie. Tento diel takisto vlastním a som naň právom hrdý. Veď posúďte sami. Vyskúšajte si to.
Charaktery: Sam Fisher
Anna Grimsdóttir, ktorá sa dlho starala o Samovu dcéru
Sarah Fisher
Victor Coste, Samov dlhoročný priateľ už od vojny v Iraku
Andrej Kobin, záporák
Tom Reed, hlavný záporák a nasledovník Lamberta
Splinter Cell: Blacklist - Vývojári : Ubisoft Toronto
Vydávateľ: Ubisoft
Prezidentka Ameriky, ktorú Sam zachránil pred Tomom Reedom, zrušila Third Echelon. Sama poverila založením frakcie Fourth Echelon. Takto sa Fisher stal veliteľom vlastného krídla NSA. Spolu so svojimi spoločníkmi ma za úlohu rozobrať organizáciu s názvom Blacklist. Pridané vylepšenia si hráči preveria sami, lebo hra ešte nevyšla. Avšak, u mňa je test typu "must have" istý. Už sa veľmi teším. Sam tu však veľmi omladol aj na vzhľade, aj na hlase. To je dosť zvláštne. Každopádne uvidíme, ako to dopadne.
Charaktery: Sam Fisher
Anna Grimsdóttir
prezidentka Caldwellová
Isaac Briggs, nový člen tímu
O vedľajších dieloch série som nepísal, pretože sa mi nezdali až tak veľmi podstatné. Ešte chcem poznamenať, že Fishera všetky diely okrem Blacklistu daboval Michael Ironside, ktorého veľmi obdivujem a prajem mu len to najlepšie.